Monday 25 April 2016

Interview biasiswa JPA-MARA 2016

Krik krik krik.Setelah sekian lama blog ni tak diupdate atas kekangan masa dan waktu kehidupan aku yg sibuk sesangat ni(kononnya)....Hari ni bru ada peluang nak menulis balik ..ahahaha.So hari ni aku nk ceritakan pengalaman aku pegi interview scholarship jpa-mara 2016  ..

Pusat penilaian: Blok eksekutif intan wilayah timur(INTIM),Bukit Geliga,Chukai ,Kemaman
Tarikh: 20/4/16
Masa: 9 pg-12 t.hari
Kelompok: 3

So mase mula2 aku check dkat lmn web tu rase excited yang amat ..lol.Yelah kn sblm ni org lain je yg pegi interview (jeles hakku)..Pagi tu dlm pkul 5pg mcm tu aq n famili aku bertolak ke kemaman.Jauh jgk lahh dari Bandar Kuala Terengganu nih.klau x silap aku dlm 3 jam kot sbb kiteorg ikut jalan pantai bkn highway....Along the journey tuh aku mengantuk sgt tp x terlelap sbb duk mikirkn interview ni..Tp x de plak aku belek buku nk bace ke ape(nasib kau lah nakk).Tepat2 jam 8 pg aku sampai kat tmpat penilaian tu.Tepi pantai bakhangggg ....Nice scenery beb..lps tu daftar .ada satu meja untuk setiap kelompok .Jadi serahknlh sgala bhn photostat n asli  yang abang jage meja tu nak...Meja klompok aku ni dijaga oleh seorg abg yg garang gila ...terkejut aku dibuatnya...hermmm.. lps tu sesi menunggu lah pulak ..Aku pon cari lah kawan aku dari SMK Pdg Midin sbb kbetulan dia dpt tarikh yg sama dgn aku .Kengkawan sekolah aku smuanya dpt the day before...huhuhu.Sempat lah jugak berkenalan dgn kawan2 baru kat sane..Oh mse pendaftaran tu kita diberi tag name .mine is 19.Tujuannya agar sng nanti interviewers tu nk bgi score sbb diorang tak  akan thu pon tntg latar belakang kita ..After that kitaorg pon dduk dlm satu baris like dia susun 1 baris 20 org .jadi no 1-20 is a group.x sempat nk berkenalan rapat pon dgn rakan2 dalm grup ni ...hermm  tp alhamdullilah semuanya berjalan lancar jer..Interview ni untuk wilayah timur jadi adalh org Kelantan dan Pahang skli.Bestt ...Dlm pukul 9 abang yang jaga kat pendaftaran tu brief skit psl interview ni ..
-interview ni terbahagi kpd 2 sesi iaitu bm dan bi
-Bm berkumpulan
-Bi individu

Sesi 1:
kumpulan aku dapat sesi bm first ade jer yang dpt bi sesi first..so gerak lah pergi bilik interview tu.sampai kat blik tu .abang yg iring kiteorg ke bilik tu bagi lah tips2 skit mcm mne nk mnjalani interview ni sementara panel tgh bersiap ..lps tu kami pun dijemput masuk ke dalam bilik interview.Kedua2 panel tu lelaki..Salah seorang panel tu suruh kami divide kpd 2 kumpulan ikut no genap dan no ganjil.Lepas tu dia bgi tugasan kpd setiap kumpulan.Kumpulan aku dpt media sosial .Ada satu keratan akhbar pasal media sosial dan ada lah soalan yang mengiringinya.3 soalan rasanya...jadi kumpulan aku pon terus bhgikn tugas jd 3 org utk satu soalan .soalan yang aku dapat ialah cara nk mngatasi penyalah gunaan media sosial.Rangka punya rangka akhirnya siap lah..(Aku pon x ingat dh ape yg aku tulis mse tu)(sorry).Tulis smua poin tu dkat kertas mahjong yg disediakan.lps tu kne present dkat panel tu .Sepanjang sesi pembentangan kumpulan tu panel tu tnya bnyk soalan .Jadi tolong bersedia fizikal dan mental .ok.Bila sesi bm maksudnya tiada lagi english .walaupun okay/so/sorry Dll.Harap maklum.Aq rasa aq yg pling bnyk panel tu tanya soalan kot sbb poin aku tu mcm rare skit..nasiblah...tp aku boleh je jawab soalan yang diajukan panel tu
first question dia kpd aku: agensi apa yg tlibat dlm menguruskan media sosial ni .jdi aku jawablah SKMM(SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA)
lps tu mse sesi aku bentang tu Pon 4/5 soalan dia tnya aku... :')..lps selesai tu kiteorang dibawa pergi ke bilik lain untuk sesi bi plak.BTW kumpulan yg satu lagi tu dpt tajuk kebanjiran warga asing..

Sesi 2 :
sesi bi .speaking habis lah ..panel ada 2 org jgk sorang lelaki sorang pompuan .dua2 ni lecturer for english .Hebat kannn..mcm yg aku cakap tadi lah kn .ini sesi individu.Mula2,panel pompuan tu tnya dulu."How are you today".N then dia ckp congrats sbb terpilih.
This session will be conduct fully in english.okay .so i hope you will speak fully in english but broken english is allowed-madam panel.lol
nmpak tak ayat nyer tuhh FULLY in english okay..sbnarnya english aku pon x lh bagus mne...So/so je but i tried to speak .jadi jgn malu dan segan just speak.diorang pon paham kita ni bukanya mat salleh nak ckp berslang bagai..the first question is: What is Yang Dipertuan Agong...semua mcm haaa????.What is this..I didn't sign up for this.tp jawab jlh kn .ahaha.so folks polish lah ilmu history korang agar x terkial2 bila interview ni.RIP history...
antara soalan yang lain:
1.what have the government/people/agency done to prevent corruption
2.current issues that u know( i ve answered about Dr zakir Naik....#no ragrets m8).
3.what have the gov do to increase the sense of love towards the country among the youth.
4.if you are given a choice to work in the government sector or in the private sector which one would you choose.(i ve answered gov sector since its a Jpa scholar ).
5.why should we give u this scholar ship.give your reason in a short but powerful sentence.(i ve answered: i will strive the best for anything i do in my life :')
Tu antara soalan2 yang aku ingat lahh.ada lagi rasanya .kalau teringat nanti aku update ...n then we say thank you to the panels and went out.Mcm biasa lah sesi bergambar bagai...
#Budak2 bijak semua nihhh...ermmmm.Aku doakan kita semua dpt scholarship ni.
tu lah gambaq grup aku haritu ..even x knl mane but we are excellent in our presentation.Jd kne lah beri kerjasama bila dh ada lm grup ni .jgn lah nk idea kita je org pilih...okayyy..kumpulan aku ad ketiga2 ngeri yg dtg utk interview ni ad yg dr mrsm ,sbp .igcse lagi tauu yg mrsm tuhh.aku jer yg sekolah biase .kahkahkah.sedih seketika....btw aku respect korang sbb berjaya hbiskn interview ni dgn jayanya..:D...Jadi kpd yg akn pegi interview ni thn dpn ke bila2 ke bare in mind yg you kne bersiap sedia dgn sebaik mungkin sbb kita x thu apa yg interviewers tu nk tnye.n yg pling penting .just be yourself and shine....Oh btw 3 org dari grup aku nk ambik medic and aku sorang jer lelaki.kah kah kah.yg lain ade yg ambik sains hayat ,geologi ,perakaunan dan ada jugak engineering.Ad yg dh pernah pergi interview sebelum ni ad jgk yg x pernah .first time(mcm aku).... *-*.
Sebarang komen adalah sangat dialu-alukan.Nk tanye tnya je jgn malu jgn segan...Hahahaha...mengharapkan biasiswa nih sbb ni je biasiswa yg offer untuk medic dkat KTT(kolej Teknologi Timur)  untuk foundation lps tu blh smbung kat CUCMS (Cyberjaya university college of Medical Sciences).Kemudahan dekat CUCMS pon mmg perghhhhhh (mnurut kawan aku lah)...
Terima kasih kerana sudi singgah kat blog yang x seberapa nih...
#Dont stereotype


8 comments:

  1. Salam, macam mana tau yg degree medic untuk jpamara ni further kat CUCMS

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy ad terbaca dkat satu blog kakak ni yg skrg ni tgh smbung degree dkt cucms sblm ni dia dpt biasiswa jpa mara dkat KTT ..

      Delete
    2. http://olaelie.blogspot.my/2014/04/kolej-teknologi-timur.html?m=1
      ni linknya .Harap membantu..☺☺☺☺

      Delete
  2. salam. nak tanya... sijil-sijil semua kena bawa sekali x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.x perlu diorang x tgk pon sijil at tht time.goodluck for your iv..

      Delete